
Jaar: | 1956 n.Chr |
Kunstenaar: | Richard Hamilton |
Eerste Pop-art kunstwerk
Door de nationale berichtgeving in de twintigste eeuw ontzuilde de maatschappij. De media ging veel meer uit van trends, interesses en hobby's. Amusement werd de belangrijkste factor in tv-land. Ze weerspiegelde het leven maar ook andersom had de tv invloed op de kijker. Reclame in het algemeen was meer gericht op specifiekere doelgroepen. Maar hetzelfde product kon misschien ook verkocht worden aan een andere doelgroep. Dan wel misschien in een ander jasje. Er werd meer nagedacht over het imago van de producten. De wereld was meer gericht op koopkracht. Dit was het begin van de nieuwe kunstvorm pop-art.
Je kunt wel zeggen dat de reclame in die tijd de pop-art heeft beïnvloed. Andersom verheerlijkten die kunststroom de consumptiemaatschappij. De wereld draaide veel om reclame, om massaproductie en economie. Dat alles te danken aan de (massa)media. Dit past volledig bij de geïndustrialiseerde massacultuur en is kenmerkend voor de pop-art. Deze collage behoort niet alleen tot deze stroming maar bevat ook de elementen die een link hebben met de pop-art cultuur. Het heeft alles in zich wat met de drie mediarevoluties te maken heeft.
Ik ga nu meer in op de laatste mediarevolutie omdat die aansluit bij de twintigste eeuw. Dit was de opkomst van elektronische communicatie en media uitingen. Dit vindt je terug in de uitgeknipte foto's, de tv, de radio en ik durf te wedden dat er achter die man een telefoon staat. Gigantische billboards op de achtergrond stimuleren het gevoel van dominante aanwezigheid van reclame. De aanwezigheid van conceptuele gedachtes werd in deze tijd ook steeds belangrijker. En daar ontbreekt het in deze collage niet aan.
